'/> Resepi Kuih Koci Labu Yang Lembut Dan Sedap - Arale Foods

Resepi Kuih Koci Labu Yang Lembut Dan Sedap

Journey Of Life Resepi Kuih koci labu
Journey Of Life Resepi Kuih koci labu from saifulnida.blogspot.com

Kuih koci labu adalah sejenis kuih tradisional yang popular di kalangan masyarakat Melayu di Malaysia. Kuih ini mempunyai tekstur yang lembut dan rasa yang sedap serta mempunyai aroma wangi yang khas. Resepi kuih koci labu sangat mudah untuk diikuti dan boleh dibuat di rumah dengan mudah. Berikut adalah resepi kuih koci labu yang boleh dicuba di rumah.

Bahan-bahan:

1. 300 gram tepung ketan

2. 100 gram tepung ubi kayu

3. 200 gram gula merah

4. 300 ml air

5. 1/2 sudu teh garam

6. 500 gram labu parang

7. Daun pandan secukupnya

8. Kelapa parut secukupnya

Cara-cara:

1. Bersihkan labu parang dan potong menjadi kecil-kecil. Kemudian kukus labu hingga empuk.

2. Setelah labu empuk, tumbuk labu hingga lumat. Kemudian masukkan gula merah, air dan daun pandan. Masak hingga gula merah larut dan campuran menjadi pekat. Ketepikan.

3. Campurkan tepung ketan, tepung ubi kayu dan garam dalam satu bekas. Gaul rata.

4. Masukkan campuran labu ke dalam adunan tepung. Uli hingga rata.

5. Ambil sedikit adunan dan bulatkan. Kemudian pipihkan adunan dan letakkan satu sudu campuran labu di tengah-tengahnya. Bulatkan semula adunan dan pastikan campuran labu tertutup rapat.

6. Didihkan air dalam kuali dan masukkan kuih koci ke dalam air mendidih. Masak hingga kuih koci naik ke atas dan masak selama 5 minit.

7. Angkat kuih koci dan gulingkan pada kelapa parut yang telah diperap dengan sedikit garam.

Nutrisi:

Kuih koci labu mempunyai kandungan kalori yang tinggi disebabkan oleh gula merah dan kelapa parut. Walau bagaimanapun, kuih ini mengandungi serat yang tinggi kerana menggunakan labu parang sebagai bahan utama. Serat dapat membantu dalam melambatkan penghadaman makanan dalam usus dan membantu dalam mengurangkan risiko penyakit jantung.

Jadi, itulah resepi kuih koci labu yang boleh dicuba di rumah. Kuih ini sangat sesuai dihidangkan sebagai pencuci mulut atau sebagai snek pada hari raya. Semoga bermanfaat!

Image by Freepik

Link copied to clipboard.